April 2022

Met de voltooiing van het indrukwekkende blauwe schoolgebouw en de erkenning van de hoge kwaliteit van het onderwijs, onderzochten gezinnen die verder van de school woonden de mogelijkheid om vervoer te regelen met een kleine 4WD-truck om hun kinderen naar de school te brengen. Lopen is te ver en te moeilijk voor de kleintjes. Er was al wel eens over gesproken maar als er dan ineens een berichtje komt dat er een heuse 4 wiel aangedreven schoolbus is geregeld op zo’n 200 km vanaf Sailung dan is toch eenieder blij verrast. 

Met de start van het nieuwe schooljaar komen nu 31 kinderen met de bus. Ook 3 leraren en de dokter gebruiken de bus om naar de school te gaan. 
Muna is ook heel blij dat de bus langs haar huis komt. Muna is 9 jaar maar kan door een brandongeval maar een klein stukje lopen. Dankzij de bus kan zij naar school.

 

Dit alles heeft ertoe geleid dat afgelopen week de 100ste leerling is aangemeld en dat het aantal nieuwe aanmelding voor het nieuw schooljaar de 30 is overstegen. We zitten nu op een totaal van bijna 110 leerlingen, ruim een jaar eerder dan verwacht. Ook de nieuwe juffrouw Minita  komt met de bus naar de school.  [op de foto veel nieuwe leerlingen nog zonder uniform)

vele nieuwe leerlingen nog zonder schooltenue

De bus komt ook langs een gezin met 7 zusjes. Geen van de zusjes ging naar school. Maar nu ze het enthousiasme van de andere kinderen in de buurt zien, komen ook het 2 na oudste meisje Alina, 10 jaar, en haar 2 jongere zusjes naar de school. 
Hoewel de schoolbus veel succes bracht, is de exploitatie ervan lastig. De prijs van diesel is meer dan verdubbeld en het verbruik is, zeker tijdens het regenseizoen, bijna 4 keer hoger dan aangegeven. Om kosten te besparen, overnacht de chauffeur bij het gezin op het startpunt van de busreis. Het was een bijzondere ervaring om een rit mee te maken. Het leek wel een kermisattractie zoveel gehobbel en geschud. Het startpunt vanwaar de kinderen worden opgehaald ligt ruim 500 meter lager dan de school. Het is een inspannende rit voor chauffeur Milan, waarbij veel moet worden geschakeld en zo nu een dan een nieuwe poging moet worden gedaan om door zeer slechte stukken weg te geraken. 

het exploitatie tekort van bijna €200 per maand maakt het onzeker of de bus kan blijven rijden.

nl_NL